Great to be back!

Standaarduitleg voor beginners. (met dank aan Pedro!)

Voorwoord:
Deze help is geschreven om de beginnende managers wat wegwijs te maken, die nog niet goed weten wat ze allemaal moeten doen. In deze help start je als een beginnend manager die net zijn team heeft opgericht. Een goede tip: doe geen belangrijke zaken (trainen, sponsor kiezen etc.) tijdens extreme drukte op de site. Dit is vooral zondag tussen 13.00 en 21.00 en donderdag tussen 18.00 en 21.30.

Het spel:
Als je bent ingelogd kom je terecht op het hoofdscherm, in dit hoofdscherm bevinden zich een 15 tal deuren naar 15 andere ruimtes van je formule 1 fabriek. Op het hoofdscherm zie je ook in welke groep en klasse je je bevindt. Klasse 6 is de laagste klasse en klasse 1 dus de hoogste, bij hogere klassen wordt het spel een stuk uitgebreider. Er staat ook nog welke sponsor en welke pitbabe je hebt.

Je kan hier ook jouw nieuws lezen. Een goed manager leest eerst zijn nieuws voor hij iets anders onderneemt, hierin kunnen immers handige dingen staan.

Dit zijn de 15 deuren in jouw fabriek, die worden in de help 1 voor 1 besproken.

1. Kantoor
2. Ontwikkelen auto
3. Coureur informatie
4. Training
5. Kwalificatie
6. Wedstrijd afstelling
7. Wedstrijd (live)
8. Vorige wedstrijd
9. Stand competitie
10. Magazine
11. Gegevens wijzigen
12. Failliet verklaren / team opheffen
13. Data-assistent inhuren
14. Mail een vriend(in) en verdien 150.000
15. Berichtencentrum
16. Uitloggen (niet vergeten)

-----------------------------------------------------------------------------------

1. Kantoor:
Dit is een zeer belangrijke ruimte voor een manager, dit is immers de hoofdzetel van jouw fabriek. Wat kan je hier allemaal doen?

    - Sponsors
    Zoals je wellicht weet heeft elk team in de formule 1 wereld een hoofdsponsor, Ferrari heeft Marlboro, McLaren West, Renault Mild Seven, Williams Niquitin, …

    Ook in dit spel is een sponsor van levensbelang, die sponsor zorgt immers voor de nodige centjes die je hard nodig hebt om de weg van succes te kunnen bewandelen.

    Sponsors die meer geld geven moet je echter ook voor meerdere races vastleggen, in die periode kan je dan geen nieuwe sponsor nemen, tenzij je je contract afkoopt (dit is echter wel duur). Je moet dus voor je zelf uitmaken wat voor jouw het beste lijkt. Heb je dringend vers geld nodig, kies je voor de beste sponsor (duur / geld) of neem je 1 voor slechts 1 race en wacht je op een betere sponsor. Na elke race veranderen de sponsors immers, er zit dus een kans in dat je de volgende keer een ebtere sponsor vindt maar het kan ook tegenslaan.

    - Financieel overzicht:
    Hier kan je jouw boekhouding controleren, als je succesvol wil worden is het belangrijk dat je geen verlies maakt. Je start budget van €1.000.000 is er immers snel doorgejaagd. Als je ziet dat je verlies maakt zul je moeten kijken waar je het meest aan uitgeeft, die kosten zul je dan moeten zien te verminderen. Maak je grote winsten dan kan het beter zijn dat je wat meer uitgeeft. Hoe beter je wagen of rijder hoe beter je resultaten zullen zijn.

    - Merchandising:
    In deze ruimte kan je caps, t-shirts en vlaggen inkopen, die je dan tijdens je raceweekend kan verkopen. Dit is een belangrijke bron van inkomsten voor een team en hier kunnen grote winsten gemaakt worden of als je het slecht aanpakt ook verliezen. Je kan hier ook nakijken hoeveel je nog van elk product in voorraad hebt, als dit te weinig is voor de volgende race, zal je inkopen moeten doen.

    Als je een bestelling plaats voor een onderdeel is het belangrijk dat je weet dat er €3000 extra wordt aangerekend als vervoerskosten.
    Als je dus alle 3 de producten besteld dan moet je dus €9000 extra kosten bijrekenen.

    Hoeveel produkten je inkoopt moet je zelf bepalen, teveel inkopen kan jouw team naar de afgrond leiden. Ook de verkoopprijs moet je zelf bepalen uit ondervinding, als je vindt dat je teveel hebt verkocht en je winsten te laag zijn dan kan je ervoor opteren je producten duurder te verkopen. Maar als je te dure prijzen zet, dan kan het ook voorkomen dat niemand je producten wil kopen.

    De verkoop van je merchandising hangt af van volgende factoren:
    - Hoe goed je presteert dat weekend (betere prestaties = meer verkoop)
    - Welk soort pitbabe je hebt (hoe meer uitstraling = meer verkoop)

    - Pitbabes:
    De job van een pitbabe is mooi wezen op een GP weekend, de meeste bezoekers van een GP weekend zijn nog altijd mannen. En een man is rapper geneigd iets te kopen dat aangeprezen wordt door een mooie blondine met 2 mooie euh ogen dan een man in maatpak of jouw schoonmoeder.

    Hoe duurder de pitbabe, hoe hoger haar uitstraling, hoe meer je dus kan verkopen. Maar veel hangt ook af van de positie die je bekleedt in de stand.

    - Jeugdteam:
    Rijders blijven nu eenmaal niet rijden tot hun 65ste, je zal dus moeten zorgen voor opvolging binnen je team. Die jonge coureur kan dan ervaring opdoen binnen je team en wanneer je denkt dat hij er klaar voor is kan je hem inzetten voor races.

    Je kan kiezen uit 4 mogelijkheden:
    - scout inhuren
    - open dag houden
    - trainingssessie
    - weekendsessie

    Met een weekendsessie zal je natuurlijk meer kans hebben om een rijder te vinden dan via een simpele scout. Na elke maandagupdate kan je opnieuw een keuze maken welke mogelijkheid je neemt. Als je geluk hebt, vind je al na 1 keer investeren een nieuwe rijder maar soms moet je ook iets langer wachten.

2. Ontwikkelen auto:
In de Formule 1 is het belangrijk dat je een goede wagen hebt. Na elke race zijn de ontwikkelingen aan je wagen af. En na elke race moet je dus opnieuw hier komen kijken om eventueel nieuwe aanpassingen aan te vragen. Maar teveel aan ontwikkeling spenderen kan nefast zijn voor de financiele gezondheid van jouw team. Als je dus verlies maakt, zal dit het eerste zijn waar je in zal moeten snoeien.

Bij de ontwikkeling van je wagen kan je ook kiezen uit 2 mogelijkheden, een normale of een spoed ontwikkeling. Bij een normale ontwikkeling zal je wagen 1-3 punten stijgen, bij een spoed ontwikkeling 4-6 punten. Je moet voor jezelf uitmaken hoeveel je aan de ontwikkeling van je wagen wil uitgeven.

3. Coureur informatie:
Een Formule1 team is niet veel zonder een goed rijder, tenzij je zelf in je wagen wilt stappen. In het echt heeft een team 2 rijders, maar in dit spel heb je maar de beschikking over 1 wagen. 1 coureur is dus eigenlijk voldoende, al kan het ook wel goed zijn een jonge rijder binnen jouw team op te leiden die je dan later kan inzetten.

Bij coureur informatie kan je coureurs kopen of verkopen. Tevens kun je hier de details zien van je huidige coureur(s).

Je kunt zoeken naar de beschikbare coureurs en eventueel zoekopties aangeven om gerichter te kijken. Als je niks invult zie je alle beschikbare coureurs.

Snelheid is een belangrijke eigenschap maar ook de andere eigenschappen zijn van inlvoed op de prestaties. Ervaring is bijv. belangrijk bij het trainen/kwalificeren. (Een ervaren coureur zal betere tips geven.) Elke maandag worden de rijders aangepast, je rijder zijn statistieken kunnen dan dalen of stijgen naargelang zijn prestaties in de races. Een jong rijder zal ook sneller dingen bijleren dan een ouder rijder.

Als een coureur onverkoopbaar blijkt te zijn kun je deze ook dumpen (om zo geen salariskosten meer te hebben). Je krijgt dan 70% van zijn waarde. De waarde van een coureur wordt overigens elke maandag na de 'coureur update' bepaald.

Als je meer dan 500.000 euro rood staat kun je geen coureurs meer kopen. Verder kun je als je nog 0 races gereden max. 500.000 euro voor een coureur uitgeven. Als nieuw manager zal je dus een goedkoop rijder moeten nemen, maar je kan ook voor de eerste race een goedkoop rijder nemen en dan later een duurder en beter rijder kopen.

4. Training:
Als je alles in je thuisbassis hebt geregeld ben je klaar om naar het circuit af te reizen. Je hebt 6 sessies (€4000 per sessie) en binnen die 6 sessies moet je je voorvleugel, achtervleugel, rijhoogte en de juiste banden vinden. 1 sessie bestaat uit 3 ‘snelle ronden’, met de in en outlap moet je dus geen rekening houden. Na elke sessie zal je rijder commentaar geven op de door jouw gekozen set-up. Een rijder met meer ervaring zal hierin betere commentaar geven dan een rijder met weinig ervaring.

Wat is belangrijk om de perfecte setup te vinden?
Eerst en vooral zelf een kijkje nemen naar de plattegrond van het circuit. Een circuit met veel bochten zal veel grip vragen terwijl een circuit met veel rechte stukken een hoge topsnelheid kan gebruiken.
Ook de keuze van je banden is belangrijk. Een hardere compound geeft minder grip dan een extra zachte. De verkeerde bandenkeuze kan je dus erg veel tijd kosten.

Als een coureur overstuur heeft betekent dat dat de auto aan de achterkant wegglijdt in de bochten. Meer achtervleugel afstellen is dan vaak een oplossing. (Dit gaat wel ten koste van de topsnelheid.)

Een term als onderstuur (die de coureur tijdens de training kan roepen) betekent dat de auto als het ware rechtdoor gaat terwijl de coureur de bocht wilt nemen. Meer voorvleugel afstellen is dan vaak een oplossing.

Als je klaar bent met trainen (je moet hiervoor niet al je sessies opgebruikt hebben) kun je achter de afstelling die je wilt bewaren voor de kwalificatie en de wedstrijd klikken op 'opslaan'. Je houdt dus niet automatisch de laatste instelling van de training vast! (E.e.a. omdat een eerdere ronde beter kan zijn gegaan.)

5. Kwalificatie:
Je kan je slechts 1x kwalificeren voor de race om hiermee een goede startpositie te krijgen (ook al heb je dus meerdere rijders) Dit is uiteraard belangrijk voor een goed resultaat bij de race. De inkomsten (uit TV gelden) voor het kwalificeren zijn € 20.000. Je kunt deelnemen aan de kwalificatie tot uiterlijk 2 uur voor de wedstrijd, dan sluit de paddock.

Als je je niet kwalificeert dan start je achteraan bij de race en verlies je dus al een hoop tijd. Denk er ook om dat je moet racen met de coureur waarmee je de kwalificatie hebt gereden, doe je dit niet dan start je ook achteraan.

Het is het beste te rijden met de afstelling die je in de training hebt gevonden, als je daar op ‘opslaan” hebt geklikt zal de wagen reeds afgesteld zijn met die set-up. Je kan jouw rijder ook instructies meegeven. Een rijder die relax mag rijden zal geen risico’s nemen en dus ook geen fouten maken, zijn tijd zal echter niet super zijn, want op de limiet heeft hij niet moeten rijden. Je kan dus opteren voor een iets gedurfdere instelling van je rijder, hou echter in gedachten dat je rijder die veel risico’s neemt meer kans heeft op fouten maken.

6. Wedstrijd afstelling:
Na de kwalificatie is het belangrijk dat je al vooruit kijkt naar de race. Als je een slechte kwalificatie hebt gereden kan je immers nog enkele dingen rechtzetten in de race. Hier kan je de set-up van je wagen nog bijstellen mocht dat nodig zijn

Tevens kun je hier aangeven hoe je coureur moet rijden. (Dit staat standaard op 'relax'.) Hoe meer risico hoe beter de kans op een goede tijd (het kan ook nadelig werken). Maar let op: hoe meer risico, hoe groter de kans op uitvallen.

7. Wedstrijd (live):
Hier kun je de wedstrijd live volgen. (Zie je niks op het moment dat de race gereden wordt? Dan staan je cookies in je browser uit. Of heb je het automatisch vernieuwen van een pagina niet aanstaan) Elke race duurt circa 40-50 minuten. Je kan (als je java hebt in je browser) chatten met anderen voor of tijdens de wedstrijd. Eenmaal de wedstrijd gestart is kan je enkel maar supporteren voor je rijder en hopen dat al je beslissingen die je vooraf hebt genomen goed uitwerken in de race. Je kan immers tijdens de wedstrijd niks meer aanpassen. Het is dus niet nodig om elke race live te volgen!

Tijdens de race worden enkele pagina’s niet bereikbaar gemaakt, je bent immers op het circuit ter plaatse en tegelijk daar zijn en in je fabriek rondlopen is niet mogelijk. Enkele minuten na de race worden deze pagina’s/ ruimtes terug opengesteld en zal je zien dat alle pagina’s zijn bijgewerkt: financieel overzicht, wagen ontwikkeling, …
Als er bij een team staat 'Rijd zelf' betekent dat dat team geen coureur heeft of geen coureur heeft aangewezen (Bijv. doordat hij/zij de kwalificatiecoureur heeft verkocht.)

Door het rijden van een race kan je ook prijzengeld verzamelen, net als in het echt. Dat prijzengeld bedraagt 10.000 euro per punt.
De punten worden als volgt verdeeld (officiele puntendeling)
- 1e plek, 10 punten
- 2e plek, 8 punten
- 3e plek, 6 punten
- 4e plek, 5 punten
- 5e plek, 4 punten
- 6e plek, 3 punten
- 7e plek, 2 punten
- 8e plek, 1 punten

8. Vorige wedstrijd:
Als je de race niet live hebt kunnen volgen kan je hem hier nog eens herbeleven. Je vindt hier de uitslag van de race en het verslag. Maar veel kan je hier dus niet doen.

9. Stand competitie:
Hier kan je de stand van jouw groep bekijken en ook de totaal stand, dat is de top 300 van heel klasse 6. Dus alle groepen als 1 geheel gezien. Als je bij de top 300 zit kan je naar klasse 5 stijgen, de makers kunnen echter beslissen dat dit de top 400 of 500 wordt, naargelang het aantal deelnemers.

10. Magazine:
Hier staan leuke interviews + informatie over het spel.

11. Gegevens wijzigen:
Hier kan je jouw eigen naam en paswoord aanpassen, evenals jouw emailadres. Je kan hier ook de vakantieoptie inschakelen, hierdoor mag je 7 races missen in plaats van 3. Je hebt hier echter wel de data assistent voor nodig.

12. Failliet verklaren / team opheffen:
Als je vindt dat je team niet meer te redden valt of je er geen zin meer in hebt of gewoon overnieuw wil beginnen dan kan je jouw team failliet verklaren. Je kan je dan opnieuw inschrijven. 2 teams tegelijkertijd managen is immers onmogelijk.

13. Data-assistent inhuren:
Zoals je weet is het spel gratis te spelen. Om de kosten van onze dataverkeer enigszins te kunnen dekken en om het spel verder te ontwikkelen en gratis te houden hebben we een data-assistent gemaakt. Via deze optie kun je vrijwel alle informatie zien die je maar kan bedenken en tevens meedoen aan de funrace die elke vrijdag wordt gehouden. ( Klik hier voor informatie wat je er allemaal mee kan.)

Deze is dus niet verplicht en zorgt er ook niet voor dat je het spel opeens zomaar kan winnen of meer punten of geld krijgt!

Dus met deze optie steun je het spel (wat dan gratis blijft) en je kan heel veel extra informatie bekijken. We hebben de prijs zeer laag gehouden: Je kan een data-assistent al inhuren voor 4 wedstrijdronden voor € 1,30 (je krijgt dan gelijk toegang)

Bel 0909-0700 (EUR 1,30 p. gesprek) je hoort je activeringscode welke je vervolgens in dit scherm dient in te vullen.
(Voor Belgie: bel 0909-99200 (EUR 1,24 p. gesprek) niet geschikt voor Telenet gebruikers en/of GSM.)

Je kan ook kiezen om de data-assistent in te huren voor 40 wedstrijdronden, maak dan € 9,99 over op:
Martonline
8411117
Bovenkarspel
o.v.v. je idnr en teamnaam !

14. Mail een vriend(in) en verdien 150.000:
Als je en vriend of vriendin op de hoogte brengt van het bestaan van dit spel en hij schrijft zich ook daadwerkelijk in dan krijg je hiervoor een beloning.
Per deelnemer die je bijbrengt krijg je € 30.000, je mag 100 deelnemers bijbrengen maar je zal maar voor 5 aangebrachte mensen een vergoeding krijgen.
Let wel coockies moeten aanliggen en je vriend(in) moet via de juiste url de pagina bereiken.

15. Berichtencentrum:
Je kunt berichten sturen naar andere deelnemers. Je kan een nieuw bericht sturen door op 'nieuw bericht' te klikken. Selecteer eerst de teamnaam en verstuur je bericht. Je kunt onbeperkt berichten ontvangen en max. 2 berichten per dag versturen. (Met een data-assistent kun je ook onbeperkt versturen.) Let op dat schelden, racistische opmerkingen e.d. niet worden geaccepteerd en leidt tot een verwijdering van je team.

Als je een bericht hebt gelezen klik je onder 'aktie' op 'Bericht gelezen'. Je kan het dan altijd nog terugzien. Het aantal openstaande berichten wordt vertoond op het hoofdscherm.

16. Uitloggen:
Om alles netjes te kunnen verwerken in de database is het het beste om als je klaar bent (voor dit moment) uit te loggen. Vergeet dit aub niet na elke aanpassing in je team. (Zonder uitloggen gaat het ook goed maar dit kost extra servercapaciteit + kosten en we willen het spel gratis houden.) Als je dit spel dus gratis wilt houden, log je dan altijd ook mooi uit!

Handige weetjes:
    • 1 seizoen duurt 12 races

    • Als je langer dan 3 races niet meer inlogt in het spel wordt jouw account verwijderd.

    • Je mag max. 3 wedstrijden achter elkaar rood staan. Bij de 4e achtereenvolgende keer wordt je account en je team verwijderd en moet je je opnieuw aanmelden.

    • Als je nog meer wilt genieten van dit fantastische spelletje kan je de data assistent aanvragen. Dit kan je allemaal met de data assistent.

    - Welke pitbabe is het meest populair
    - Wedstrijden van andere groepen en klassen
    - Kwalificaties van andere groepen en klassen
    - De complete stand van je eigen klasse
    - Standen van andere groepen en klassen
    - Informatie van vorige wedstrijdronden
    - Meer info over andere teams
    - Wie staat het meest rood
    - Wie heeft het hoogste kassaldo
    - Hoeveel is er geinvesteerd in jeugdteams
    - Welke teams zijn opgeheven (+ hun klasse en groep) en wat was de reden
    - Vakantie-optie om 7 wedstrijden te mogen missen i.p.v. de standaard 3
    - Welke coureur is het meest waard en waar rijdt hij
    - Onbeperkt berichten sturen naar andere deelnemers
    - Hoeveel berichten zijn er verstuurd
    - Hoeveel deelnemers zijn er en hoeveel zijn er al gekwalificeerd
    - Geen banners in het middengedeelte van de betreffende pagina
    - Meedoen aan de funrace (deze staat los van het echt spel)
    Meer opties volgen...

    • Als je stijgt of daalt in klasse blijf je alles behouden. Je neemt je ontwikkelde wagen dus mee naar de volgende klassen.

    • Set-ups van gereden races worden niet bijgehouden, je kan die zelf bijhouden op een papiertje, maar de afstelling kan de volgende keer anders zijn door weersomstandigheden, wind, …

    • Als het seizoen gedaan is, wordt je rijder ook een jaartje ouder.

    • Een rijder kan max. 34 jaar oud worden, als je een rijder hebt van 34 jaar oud zul je dus een nieuwe moeten zoeken voor volgend seizoen omdat hij dan met pensioen gaat, je krijgt overigens dan wel 75% van zijn waarde.

    • De Formule 1 is een hard wereldje, het is ieder voor zich. Set-ups, verkoopprijzen van merchandising, … geef je dus best niet aan elkaar door. In latere klassen kan je immers in dezelfde groep terecht komen. En dan kan die andere door jouw hulp van vroeger sneller en beter zijn. En dat wil je toch niet meemaken ofwel?

    • Als je een vraag hebt op het forum (zeer handig om nu en dan eens te lezen trouwens) dat specifiek op jouw team is gericht wil je dan altijd de teamnaam, klasse en groep vermelden.



Voor de volledigheid staan hieronder de regels die gelden. Deze zijn bedoeld om het spel eerlijk te houden en zijn over het algemeen zeer logisch:

- Speel eerlijk, je voelt zelf vaak wel aan of iets eerlijk is of niet ook al staat dit niet bij de regels, bij twijfel, mail naar info@f1competitie.nl

- Kom je een foutje in het spel tegen waardoor je voordeel hebt terwijl dit niet binnen het spel hoort, mail naar info@f1competitie.nl

- Max. 1 team per computer, internetaansluiting en 1 per persoon! Als iemand 2 teams heeft worden deze zonder waarschuwing verwijderd en krijgt hij/zij een serverban.

- Als teams samen spelen (door gegevens uit te wisselen die je zelf eigenlijk moet vinden/verzamelen) worden ze verwijderd + men krijgt een serverban. Je mag vrijwel alles bespreken behalve details waar een ander team voordeel van heeft. (Zoals de afstelling.)

- Afstellingen voor de komende race(!) mogen niet vermeld worden in de chat, op je teamsite of waar dan ook. Als je dit ziet mail naar info@f1competitie.nl.

- Teams die voorkennis hebben van de afstelling voor de komende race en daar misbruik van maken worden verwijderd. Bij twijfel doen we overigens niks maar we checken op 1001 zaken, in 99% van de gevallen wordt het dan vanzelf duidelijk.

- We kunnen uiteraard niet alles weten en overal bij zijn. We kunnen wel vrijwel alles registreren en misbruik aantonen om zo het spel voor 99% van de deelnemers eerlijk te houden.