Great to be back!
Helpmenu: Algemene info | Uitleg per klasse

Uitleg per klasse:

Opbouw van F1Competitie (met dank aan o.a. f.alonso en andere forumgebruikers):

Klasse 6:

Dit is de beginners Klasse. Hierin is alles nog niet zo uitgebreid en blijft het voor iedere beginnende manager nog makkelijk. Verder is het zo dat hoe hoger je in Klasse komt (Klasse 6 is de laagste en de TopKlasse het hoogste) hoe uitgebreider het spel wordt en hoe moeilijker het voor een team wordt om goed te blijven presteren.

Races: Dit is het belangrijkste onderdeel in F1Competitie. Hoe beter je team (auto en coureur) hoe hoger je behoort te finishen. In deze Klasse wordt de uitslag door weinig factoren beďnvloed, maar in hogere Klasse´s komen er meer factoren bij, onder andere de strategie (Zie Klasse 5), pitmanager (Zie Klasse 4) en de regen (Zie Klasse 2). Hoe hoger je finisht doe meer punten en hoe meer prijzengeld je ontvangt:
1ste plaats: 10 punten en € 100.000 aan prijzengeld.
2de plaats: 8 punten en € 80.000 aan prijzengeld.
3de plaats: 6 punten en € 60.000 aan prijzengeld.
4de plaats: 5 punten en € 50.000 aan prijzengeld.
5de plaats: 4 punten en € 40.000 aan prijzengeld.
6de plaats: 3 punten en € 30.000 aan prijzengeld.
7de plaats: 2 punten en € 20.000 aan prijzengeld.
8ste plaats: 1 punten en € 10.000 aan prijzengeld.
9de – 20ste plaats: Geen punten en geen prijzengeld.

Coureur: Het is handig om vanaf het begin een coureur in dienst te nemen. Hierdoor kan je zeer veel seconden winnen. Hoe meer je je coureur laat rijden, hoe meer hij zal stijgen met de update. Iedere maandag is er een coureursupdate, en dan kan je zien hoeveel je coureur is gestegen. Ook komen er dan jeugdcoureurs, dus als je in jeugdteam heb geďnvesteerd bestaat er een kans! Dat je een jeugdcoureur krijgt.

Mechandise: Dit is je verkoop, je verkoopt dit aan je fans. Dus hoe meer status (hoe meer fans) hoe meer je verkoopt. Ook een pitbabe heeft invloed op je verkoop, hoe beter ze is, hoe meer je verkoopt. Je hebt de mogelijkheid om 3 soorten producten te verkopen: caps, T-shirts en vlaggen. Om ze te verkopen, moet je eerst een voorraad hebben. Hoeveel je telkens inkoopt van een product, moet je zelf weten. Je betaalt wel per keer dat je een voorraad van een product inkoopt, maakt niet uit hoeveel, € 3.000 aan vervoerskosten. Wanneer je dus van alle soorten producten wat inkoopt betaal je in totaal dus € 9.000 aan vervoerskosten. Je kan maximaal 40.000 tegelijk van elk product inkopen. Maar het is helemaal aan jezelf hoeveel je per keer wilt inkopen. Ook de verkoopprijs van je producten moet je zelf weten. Je moet zelf uitzoeken wat de ideale prijs is. Dit mag je niet vragen aan andere managers!

Promoveren: Om naar een hogere klasse te komen moet je ervoor zorgen dat je gaat promoveren. Onderaan de algemene stand kan je vinden hoeveelste je minimaal moet worden in de algemene stand om te gaan promoveren. Promotie gebeurt aan het einde van elke seizoen, dus aan het einde van race 12. Zodra het seizoen teneinde is en de promoties zijn gedaan, begint direct het nieuwe seizoen. Er zit dus geen pauze tussen de seizoenen! In het hoofdscherm kan je bovenaan zien welke race aanstaand is, dus als er staat race 11 betekent dat dat race 11 nog moet komen.
Voor promotie is er ook een geldbonus wat je krijgt als het je lukt:
Naar Klasse 5: € 50.000
Naar Klasse 4: € 100.000
Naar Klasse 3: € 150.000
Naar Klasse 2: € 200.000
Naar Klasse 1: € 250.000
Naar de TopKlasse: € 300.000

Uitvallen: Uiteraard bestaat er altijd een kans dat je uitvalt (DNF = Didn´t finish). Dat je uitvalt ligt meestal aan het feit dat je je coureur te veel risico laat nemen. Maar ook als je hem niet teveel risico laat nemen kan je dus uitvallen! De risico die je je coureur kan laten nemen is afhankelijk van zijn overal, hoe beter zijn overal, hoe minder risico je hem moet laten nemen.

Klasse 5:

Pitstops en bandenslijtage: Vanaf deze klasse kunnen er pitstops worden gemaakt, net als in de echte formule 1. Daarbij is er tevens sprake van bandenslijtage. Per wedstrijd zal er sprake zijn van een bepaald aantal ronden en een bepaalde pitstoptijd. Die factoren zullen per race verschillen en ook de banden slijtage zal per wedstrijd anders zijn. Wel is het altijd zo dat extra zacht de snelste is en normaal de langzaamste band. Verder is de slijtage per bandensoort verschillend, extra zacht slijt het snelst en normaal het minst snel. Omdat elke wedstrijd andere factoren heeft, zal je als manager zelf de juiste strategie moeten uitzoeken. Je kan kiezen tussen 3 tactieken; 1 stop, 2 stops of 3 stops maken.

Coureur vorm: Vanaf hier heb je ook te maken met de vorm van je coureur. Een coureur kan 5 vormen hebben: Zeer Goed, Goed, Normaal, Matig en Slecht. Over deze vormen heb je als manager niets te zeggen. Je kan met de vorm hooguit 3 tienden per ronde verliezen of winnen (verschil tussen Zeer Goed en Slecht).

Klasse 4:

Pitmanager: Vanaf deze Klasse kan je een pitmanager aanschaffen. Deze kan zeer belangrijk zijn. Een pitmanager zorgt er namelijk voor dat je snellere pitstops kunt maken dan de aangegeven tijd. Hoe beter je pitmanager, hoe sneller je pitstops zijn. Een pitmanager bestaat uit 5 stats: Snelheid, Organisatie, Tactiek, Moraal en Ervaring. De stats Snelheid, Organisatie en Tactiek zijn te trainen. Per wedstrijd kan er op 1 van deze onderdelen worden getraind. Het getrainde onderdeel kan! dan 1 tot 3 punten stijgen. Moraal kan 1 tot 6 punten per update stijgen en Ervaring kan 1 punt per update stijgen. De stijging van een stat die je hebt getraind kan je meteen zien. De andere 2 stats en de overal verandering daarbij, gebeurd pas maandags met de update.

Anders ontwikkelen: Vanaf de 4e Klasse moet er anders worden ontwikkeld. Als eerste wordt elke auto met een factor 10 verminderd, deze vermindering is niet echt, dus ten opzichte van de 5e en 6e Klasse verlies je niets! De auto kan nu ook schade oplopen, dit ligt eraan hoe jij je coureur laat rijden. Dit is het coureurrijgedrag. Hoe agressiever je de coureur laat rijden, hoe meer slijtage de auto krijgt en hoe meer de auto gaat vertragen. Als je meer dan 50% slijtage hebt op je auto heb je tevens kans op uitvallen! Maar als je je coureur agressiever laat rijden wint hij ook tijd ten opzichte van de coureurs die netjes rijden.

Met het ontwikkelen valt er te kiezen uit 3 opties: Oplappen, Vernieuwen en Upgraden. Bij Oplappen stijgt je auto niets op het aangegeven onderdeel, maar wordt de status van dat onderdeel wel weer 75%. Bij Vernieuwen wordt het aangegeven onderdeel weer 100% en stijgt dit onderdeel ook niets. En bij Upgraden wordt de status van het aangegeven onderdeel weer 100% en stijgt deze op dit punt ook 1 punt (is dus 10 punten in de 5e Klasse).

Rembalans en vering: Ook nieuw in deze Klasse zijn de rembalans en vering. Dit werkt het zelfde als met de voorvleugel, achtervleugel en rijhoogte, enkel je coureur geeft pas informatie over deze onderdelen als de rest al helemaal goed is (de voorvleugel, achtervleugel en rijhoogte).

4e Pitstop: Nu kan er ook gekozen worden voor een 4e pitstop. Dit werkt hetzelfde als de andere pitstops en geeft je de mogelijkheid om een 4-stopstrategie te rijden.

Belasting en Vermogen: Ook nieuw is dat je het vermogen van je team kan zien, en hoe deze tot stand komt. Als aan het einde van het seizoen je vermogen hoger ligt dan de belastingvrije grens, moet je aan het einde van het seizoen belasting betalen. Dat gaat als volgt: Over het belastingvrije deel betaal je altijd 0% belasting. In deze klasse is die grens 12 miljoen euro. Als je meer dan 12 miljoen vermogen hebt, betaal je 20% belasting over het eerste miljoen. Dit kan dus maximaal 2 ton zijn. Heb je meer dan 13miljoen, dan betaal je over dat tweede miljoen 40% belasting. De 20% over het eerste miljoen moet je ook betalen! Met een vermogen van 14miljoen betaal je dus 2 ton + 4 ton = 6 ton. Voor het derde miljoen en verdere miljoenen betaal je 60% belasting. Ook hier geldt dat je voor het eerste en het tweede miljoen ook belasting moet betalen.

Belastingvrij bedrag: Dat is in deze klasse 12 miljoen.

Ontwikkelen: In deze Klasse is er ook een zogenoemde ontwikkel plafond. Deze grens ligt op 40 (is dus 400 in Klasse 5) In hogere Klasse´s is er ook een hoger ontwikkel plafond. Wel is er vanaf deze Klasse sprake van de wet van de remmende voorsprong, hoe beter je auto wordt, hoe duurder het ontwikkelen wordt.

Coureur rijgedrag: Nu kan je ook zelf bepalen hoe je je coureur laat racen. Je kan kiezen uit 4 opties: netjes, volgas, plankgas en gaaaan... en SCHEUREN MET DIE BAK! Hoe slordiger je je coureur laat rijden hoe meer tijd je kan winnen, maar ook hoe meer schade je auto krijgt en hoe meer de auto dus weer gaat vertragen.

Klasse 3:

Kartraces: Wanneer je coureur onder de 20 jaar is, kan je hem kartraces laten rijden. Hoe meer je dan investeert, hoe groter de kans! Is dat hij meer stijgt met de update.

Wedstrijdmerchandise: Er komen ook andere merchandising bij om te verkopen. Deze zijn te vinden in je wedstrijd afstelling scherm. Hoeveel je van die merchandising verkoopt ligt aan je verkoopprijs het aantal toeschouwers en de toegangsprijs van het circuit. Let op: de inkoopprijzen van deze merchandise kunnen per race verschillen, deze is ook afhankelijk van de toegangsprijs van het circuit.

Trucks: Deze heb je iedere race nodig, voor het verplaatsen van je team. Voor iedere race heb je 2 trucks nodig. Wanneer je er geeneen heb, dan huur je automatisch de 2 trucks. Je kan ze ook kopen voor 2 ton per stuk. Op langere termijn kost je dat dan minder geld. Een truck gaat 5 seizoenen mee, daarna moet je dus een nieuwe kopen/huren.

Kantoor: Ook deze heb je iedere race nodig. Heb je er geen 1, dan huur je automatisch een kantoor. Je kan een kantoor kopen voor 8 ton, deze heb je later nodig om door te kunnen ontwikkelen (boven de 50). Een kantoor houd je onbeperkt en kent dus geen afschrijving. Een standaard kantoor heeft niveau 1. Een kantoor kan je echter ook voor 8 ton upgraden naar niveau 2, deze heb je nodig om een testbank aan te schaffen (vooruitleg over een testbank, zie Klasse 2)

Ontwikkelplafond: In deze klasse is het ontwikkelplafond voor je auto 50. En ook hier is er sprake van de wet van de remmende voorsprong.

8 trainingssessies: Omdat de afstelling nog uitgebreider is geworden zijn er nu 8 trainingssessies beschikbaar.

Correctie: Vanaf deze klasse vindt er correctie plaats over je auto. In deze klasse bedraagt die correctie 6%. Dit betekent dat aan het einde van het seizoen je auto 6% van zijn punten daalt. Die correctie wordt altijd naar beneden! afgerond. Heb je dus een auto van 45, dan is 6% 2.7 en wordt dat afgerond naar 2. Het volgend seizoen begin je dan met een auto van 43. Let op: Pas ná deze correctie wordt berekend hoeveel belasting je moet betalen. Omdat je auto door de correctie daalt in waarde, daalt je vermogen en dus daalt je belasting! Let op: de correctie wordt ook toegepast op de status van het team.

Belastingvrij bedrag: Dat is in deze klasse 14 miljoen.

Klasse 2:

Windtunnel: Deze heb je nodig omdat je anders je voorvleugel en je achtervleugel niet meer verder kan ontwikkelen dan 50. Een windtunnel kost 5 ton en een kantoor niveau 2 heb je hier niet nodig.

Testbank: Deze heb je nodig om de versnellingsbak, motor en remmen verder te ontwikkelen dan 50. Een testbank kost ook 5 ton en hier heb je wel een kantoor met niveau 2 nodig. Een standaard kantoor is niveau 1 en om je kantoor up te graden naar niveau 2 kost je dat opnieuw 8 ton.

Regen: Ook nieuw in deze Klasse is de regen. In de race heb je nu 3 weertypes: droog, lichte regen en normale regen. Bij droog weer veranderd er niets, maar bij lichte regen en normale regen wel. Wanneer het begint te regen zal je met de verkeerde band veel tijd kunnen verliezen. Je heb 3 type banden tot je beschikking: gewone banden, intermidiates en regen banden. De slijtage is overal hetzelfde, zoals de normale band voor de race. Per weer situatie kan je zelf instellen wanneer je naar binnen wilt (na bijvoorbeeld 3 ronden lichte regen en 9 ronden normale regen). En je kan zelf bepalen bij welke brandstof hoeveelheid er moet worden bijgetankt op het moment dat jij van type banden gaat wisselen.

10 trainingssessies: Omdat het afstellen van de auto opnieuw wordt uitgebreid (1-99 ipv 1-9), krijg je opnieuw meer trainingssessies tot je beschikking. Dit keer zijn dat er 10 in totaal.

Degradatie: Vanaf deze Klasse kan je ook degraderen. Dit werkt hetzelfde als promoveren enkel ga je nu naar een Klasse lager. Het aantal dat gaat degraderen valt te vinden onderaan de algemene stand.

Ontwikkelplafond: In deze klasse is het ontwikkelplafond voor je auto 62, ook wanneer je een circuit beschikt (Voor uitleg over circuits, zie Klasse 1)

Correctie: Dat is in deze klasse 10%.

Belastingvrij bedrag: Dat is in deze klasse 18 miljoen.

Klasse 1:

Bandenkeuze: In de 1ste Klasse kan/moet je kiezen tussen 3 verschillende bandenleveranciers: Michelin, Bridgestone en Goodyear. Elke banden fabrikant heeft voordelen en nadelen. Dit heeft betrekking tot slijtage, droog weer banden en regenbanden. Je moet eens per 6 races kiezen, vóórdat je gaat trainen. Kies je dan niet, dan krijg je automatisch Bridgestone.

Circuits: Nu kan je ook een circuit kopen. Deze heb je nodig om boven de 62 te ontwikkelen. Deze kost 1,8 miljoen. En om boven de 70 te ontwikkelen heb je een circuit nodig van niveau 2 nodig. En om je circuit op te graden naar niveau 2 kost je dat opnieuw 1,8 miljoen.

Correctie: Dat is in deze klasse 14%.

Belastingvrij bedrag: Dat is in deze klasse 24 miljoen.

TopKlasse:

40 teams: Dit is het enige wat veranderd. In deze Klasse is er slechts 1 groep, en deze bestaat uit maarliefst 40 teams. Verder is dus alles het zelfde zoals in de 1ste Klasse.

Vorm: Is in deze Klasse verminderd met 35%, ten opzichte van de andere de Klasse´s. Je verliest nu hooguit 2 tienden per ronde. Dit is om ervoor te zorgen dat er iets minder geluk is, zodat degene met het beste materiaal en strategie ook daadwerkelijk wint, iets wat in de andere Klasse´s in de war kan worden geschopt door de verschillen in de vorm.

Klik hier voor algemene info.